Just nu tänker jag på

Tankar som far genom mitt huvud om allt eller inget.

Bubblor

Tunnelbanan, tidig morgon. Står och hänger runt en av stolparna vid dörrarna. Vagnen är fylld till brädden av människor på väg till sina arbeten, själv är jag på väg hem efter en natt på jobbet. Jag känner mig totalt slut. Antar att åldern börjar ta ut sin rätt, tänker jag medan jag känner att det värker i hela kroppen och jag tittar mig desperat omkring i vagnen för att se om det möjligen finns en ledig sittplats någonstans, men alla är upptagna. Tänk om någon kunde resa på sig och erbjuda mig sin plats, ha lite förbarmande över en totalt utpumpad 63 årig gubbe, men ingen, inte en endaste av alla 20–30-åringar som sitter ner visar det minsta intresse. De är alla djupt försjunkna i sina digitala bubblor. Ingen lyfter blicken, inte ens för en sekund.

Jag kan se att det finns fler här i vagnen som är betydligt äldre än mig och som inte heller fått en sittplats, bland annat en äldre dam med sin käpp som stöd. Men det unga gardet sitter bekvämt kvar och scrollar i sina mobiler, till synes helt ointresserade av något annat än sin egen digitala verklighet.
 
Så, varför går jag då inte bara fram till någon och frågar om jag kan få ta dennes plats, varför ber jag inte någon välbyggd 25-åring att ha förbarmande över mig, eller för den delen den gamla damen? Det är sannerligen en bra fråga, men nej, det gör man bara inte, inte i Stockholm i alla fall, och absolut inte jag.
Jag har nämligen en regel inom mig om att inte störa, att inte framstå som någon som ställer till besvär och obehag för andra. Och så är jag alldeles för feg, för i den här staden kan man aldrig vara säker på reaktionen. Så jag knyter hellre näven i fickan och slösar lite extra energi på att vara passivt aggressiv. Men fenomenet är ändå rätt intressant, och rätt sorgligt kan jag tycka.

Nu skulle jag lätt kunna hänge mig åt mina mörkaste fördomar och tänka att det här säkert beror på gammal hederlig egoism. Eller är det brister i uppfostran, kanske? Är det en generationsfråga att den yngre generationen inte fått lära sig att man skall bry sig om varandra, eller för att hårdra det, respektera oss äldre, att den yngre generationen inte fått lära sig empati (läs hyfs) helt enkelt.

Fast, låt mig nu vara helt ärlig; jag tror självklart inte att det handlar om det, i alla fall inte som regel. Jag tror faktiskt att den egentliga boven är de där apparaterna vi så kärleksfullt håller så hårt i: Alltså våra mobiler och våra surfplattor. Vi har blivit så ett med den digitala verkligheten att den fysiska världen knappast ens finns längre, ja möjligen som ett nödvändigt ont, eftersom vi alla är fysiska varelser.
Vi lever våra liv i en digital verklighet och det som sker omkring oss i den fysiska verkligheten, vill vi helst låta passera helt obemärkt. Ingen tittar upp för det finns ju inget att se, allt som är viktigt finns ju i mobilen.

Jag tror också att detta är orsaken till ett annat fenomen jag observerat under mina resor till och ifrån jobbet på tunnelbanan. Fler och fler pendlare använder inte hörlurar när de ger sig hän åt sina älsklingar, mobiltelefonerna. De tittar på TikTok med hög volym, scrollar genom facebooks alla ”spännande” videor, lyssnar på musik, kollar ”reels” på Instagram, ja kort och gott gör det där som ”verkligen betyder något”. Men, betyder det verkligen något för mig, jag som tvingas lyssna på detta sammelsurium av oväsen? Ingen tycks fråga sig det, ingen tycks ställa sig frågan om vad den egna handlingen kan ha för konsekvenser för andra. Man lever så involverad i sin egen bubbla att inget, eller ingen annan i den fysiska omgivningen tycks ha betydelse.

Jag är ganska säker på att detta också är en anledning till att människor tycks ha den märkliga ovanan att prata väldigt högt i sina mobiler om högst privata saker, som om de befann sig i hemmets lugna vrå och inte i en offentlig miljö. Jag vet inte hur många samtal jag tvingats lyssna till där de mest intima detaljer basuneras ut som om det inte fanns en omgivning som också lyssnar. Ja, nu lyssnar ju inte alla, eftersom många, ja kanske de allra flesta, har hörlurar och lyssnar på någon podd i stället. Men vi är trots allt en liten minoritet som inte har hörlurar, som inte sitter försjunkna i den digitala verkligheten (vi som ungdomarna tror är psykopater) och vi lyssnar, var så säkra på det. Vi har ju inte mycket val.

Jag tänker också på en annan konsekvens av detta, som möjligen kan vara aningen långsökt, men väl en spaning från min sida trots allt (take it or leave it).
 
När jag är ute på mina foto-vandringar här i Stockholm, så söker jag nästan alltid efter spåren av mänskligt liv. Det har länge varit mitt sätt att försöka berätta något om livet i staden. Men det blir svårare och svårare att hitta de där avtrycken. Visst, människorna finns naturligtvis där, men de är nästan att likna vid zombier, ständigt djupt försjunkna i sina skärmar. Stockholm har blivit en steril och död plats, där knappast några spår av våra aktiviteter finns att finna. Och dyker det upp något, så är någon städare där för att snabbt röja undan.
 
Förr kunde man relativt lätt hitta det där lämnade och lite aparta, det fanns övergivna byggnader, nedlagda och övergivna industrilokaler där de fullkomligt kryllade av olika intressanta spår av mänsklig aktivitet. Det var relativt lätt att ägna sig åt det jag brukar kalla för urban arkeologi, men idag så hinner man inte fram till objektet innan något fastighetsbolag köpt upp och bommat igen för rivning, eller renovering. I dag röjer man snabbt undan det som kan uppfattas som skitigt, eller fult, bygger nytt, putsar upp och förvandlar en tidigare så levande stad till en klinisk och välputsad kuliss. Industriområden där människor faktiskt arbetar och skapar liv och avtryck omvandlas till bostäder, får flytta allt längre bort från stadskärnan (det tydligaste och mest tragiska exemplet på den här typen av gentrifiering är väl det gamla anrika ”Slakthusområdet”). Nej, alla intressanta platser för en sådan som mig är för längesedan borta, igenbommade eller försatta med fotoförbud och att vandra runt i Stockholm idag är som att besöka ett välputsat och tillrättalagt museum.

Nå, vad har detta att göra med mitt tidigare resonemang? Jo, jag tänker att avsaknaden av spår av mänsklig aktivitet i den fysiska verkligheten, beror på att vi egentligen inte lever våra liv i den längre och lämnar därför inga spår efter oss. Vi lever våra liv i den digitala verkligheten och det är där vi lämnar våra spår, våra avtryck. Där finns spåren av oss, bevarade för evigt. Få ägnar längre sitt intresse till den fysiska världen, om det inte handlar om att lägga upp några tjusiga bilder av sitt nya boende på Instagram, och digitalisera det hela. Våra liv pågår digitalt. Den fysiska världen blir alltmer tom och öde, visserligen helrenoverad, men ganska innehållslös.

Jag vill bara avsluta denna klagovisa med att säga att när jag resonerar kring detta så förstår ni säkert att jag generaliserar och ironiserar en hel del, och det skall man ju egentligen inte göra, men jag gör det ändå för att tydliggöra något jag tycker mig behöva tydliggöra.
Jag har självklart också en mobiltelefon. Den är praktisk och helt nödvändig i dagens samhälle, men jag använder den max en halvtimme per dag, och aldrig på tunnelbanan. Jag glömmer den faktiskt ofta hemma.
Man kan nog också säga att det faktum att jag överhuvudtaget ägnar så mycket energi åt just detta, just nu, kanske egentligen mest handlar om att jag börjar bli en gubbe, och vi gamla gubbar har en tendens att surna till med åren, så kanske är det just därför som jag ens orkar bry mig…😉

”En man som heter Samuel”

Added 2023-10-01 13:51 | Read 474 times. | Permalink
Tack, intressant, tankeväckande och igenkännande, dock med en del skillnader på landet. Satt en gång med två tonårsföräldrar och nämnde då min iakttagelse att inget tonårs skolbarn reste sig upp för någon äldre som fick stå på bussen även om de äldre hade det uppenbart besvärligt, föräldrarna såg på mig förvånat två sekunder och pratade sen vidare som om jag inget sagt.
Svar från Poromaa 2023-10-01 15:12
Ja, det är en märklig och rätt sorglig värld vi lever i...

/Samuel
Vibybo 2023-10-01 16:33
Så dumt av mig, glömde nämna att din bild är utmärkt här.
Svar från Poromaa 2023-10-01 18:23
Tack du och no worries...:D

/Samuel
Bubblor skriver du
intressant text
och bild

från ett telefonfritt liv
till att bli nästan trafikmarodör i rullstol
skärmen och bubblan skapar en kort sikt
benen bara rör sig framåt

för många år sedan trodde jag att människor i Stockholm drabbats av någon psykosvirus
människor stod och pratade för sig själva, överallt
sen fick jag veta att mobilerna fått något slags hörlur och microfon system

jag bodde på landet och i Stockholm
hade naturligtvis mobil sedan den blev fickvänlig
men inget teknik intresse för det nya

min erfarenhet säger mig att människan focus i tankevärlden flyttat från inre tankar i tystnad
till yttre fyllnad med ljud och bild i ett ständigt flöde
den egna tankeverksamheten tror jos många så gott som upphört
apparatens olika världar blir personens liv


om intrycken utifrån upphör att fylla ut det inre, dvs själva tanke/intrycksapparaten
tror jag
att
stor ångest uppstår

jag tror en del människor skulle kunna döda för att få behålla sin telefon
den har, för några, ett livsbekräftande värde som kan vara större än familj och vänner

det har alltid funnits personer som vuxit upp under svåra livsvillkor
inte ekonomiska bara, utan psykologiska
den digitala värden ger möjligheter till grupper med hat och hämnd som tema
grova pornografiska grupper har jag hört om

och så vidare

naturligtvis är den digitala både en bra och dålig sak
hade vi haft ett samhälle med mogna välfungerande barn, ungdomar och vuxna hade det nog inte varit det enda livet

umgänge och liv
respekt för varandra, natur och djur kanske hade varit tillräckligt

/inger
Svar från Poromaa 2023-10-01 19:35
Tack inger för din tankeväckande kommentar. Jag håller med dig om att något har hänt när det gäller den inre tystnaden, som du skriver om. Jag får en känsla att människor som växt upp i det här bruset som ständigt omger oss, inte står ut när det blir tyst. Inte kan hantera sin egen tankevärld utan flyr ut i det digitala bruset, där apparaterna får ersätta tanken.
/Samuel
Fin bild; intressant och mycket läsvärd text.

"För evigt" skriver du men den evigheten finns bara så länge som hårddiskarna snurrar i molnet nånstans och så länge som det finns program som kan läsa av det som lagrats in.

På bussar o spårvagnar förr fanns en skylt "Du som är ung och frisk res dig upp och erbjud din plats till den som bättre behöver den". Skylten var väl både ett symptom på att det inte var självklart ens då och en markering av vad samhället förväntar sig.

Jag är inte ens säker på att det är försjunkenheten i bubblan eller brist på uppfostran som är problemet. Problemet är att man inte vill interagera med andra utom på krogen eller påtänd på fest utan flyr in i bubblan. Tror jag.

Gillar även Ingers och Stefans kommentarer.
Svar från Poromaa 2023-10-01 19:20
Javisst, Måns, inget är för evigt, men jag gissar att våra digitala spår kommer att snurra på i den virtuella världen långt efter att både du och jag lämnat den här verkligheten, och gått vidare in i den eviga evigheten.

Jag vet att jag låter väldigt säker på mig själv, vilket jag verkligen inte är. Men jag tänker på det du skriver i sista stycket, om det där jag skulle likna vid ”social fobi”, tänker att inte har den minskat av att vi har våra digitala verktyg att fly till när verkligheten blir för påträngande. Vi kan skicka meddelanden och videor ut på nätet utan att tänka efter, men när telefonen ringer blir vi livrädda. Jag får en känsla av att rädslan för det verkliga och fysiska ökat i takt med att beroendet av våra digitala verktyg ökat. Men självklart är jag inte säker…
Måns H 2023-10-01 19:28
"men när telefonen ringer blir vi livrädda. Jag får en känsla av att rädslan för det verkliga och fysiska ökat i takt med att beroendet av våra digitala verktyg ökat" ------- jag tror det stämmer! Övning ger färdighet och om man aldrig övat har man inte heller skaffat sig nån färdighet.

Har inhämtat att man numera ska sms-a innan man ringer. Jag ringer ändå, men frågar noga om vederbörande kan prata just nu.
Svar från Poromaa 2023-10-01 19:45
Jo, jag har aldrig riktigt förstått denna paniska rädsla för att prata i sin telefon som många yngre vittnar om. Men det är väl så, att för oss som är uppväxta med det faktum att telefoner pratar man i, blir det lite märkligt att höra om denna stora rädsla.

Men du har ju rätt i att övning ger färdighet, och att skicka ett sms innan man ringer var en bra idé som jag skall tänka på. Fast å andra sidan, dom jag ringer till är i princip av den gamla skolan såsom jag: Kan dom inte prata så svarar dom inte, helt enkelt…😉
ylva_h 2023-10-01 20:17
Att inte vara tillgänglig precis hela tiden är nog det mest provocerande man kan göra nuförtiden.
Jag har satt min mobil på stör ej nattetid och tar inte alltid med den när jag går ett ärende. Och låter bli att svara direkt om jag håller på med något, man ser ju vem som ringt och kan ringa tillbaka när man är klar.
Omgivningen tycker detta är väldigt konstigt. Men man är faktiskt inte skyldig att vara oavbrutet tillgänglig...

Tack för bra inlägg och snygg bild!
Svar från Poromaa 2023-10-01 21:23
Absolut Ylva. Jag gör likadant. Har faktiskt mobilen ständigt ställd på Stör ej. Den enda som alltid kan nå mig är min älskade...:D
/Samuel
Jädrans vilken bra bild! Säger inget mer. / Eva
Svar från Poromaa 2023-10-06 09:03
Tack så hjärtligt, Eva...

/Samuel



(now shown)

To avoid getting spam and other kind of trash comments, please enter the control code below.
« enter the number twentythree as digits in this field