R.I.P. En epilog
”Time to wrap it up”
Jag tänkte avsluta den här resan med att visa lite äldre bilder som jag tagit mellan 2011-2022. Det blir alltså mest bilder nu och knappast något prat alls.
Pals (2022-12-11) |
Behind (2022-12-11) |
Five at a Time (2015-12-13) |
5 to Go (2020-12-09) |
Over the Hill (2017-04-02) |
P (2022-04-24) |
Sector Alarm (2022-04-24) |
Main Junction (2012-07-18) |
Point of Entry (2012-07-18) |
Chest (2012-07-18) |
Use for Cover (2012-07-18) |
The Weekend Off (2012-05-05) |
Industrial Charm (2017-04-02) |
Not Here (2012-05-05) |
Vad händer just nu då? Ja, jag håller med att översätta texterna till min engelskspråkiga blogg. Det arbetet är inte helt enkelt och jag har blivit tvungen att skriva om en hel del, eftersom vissa delar inte känns särskilt meningsfulla för en internationell publik, sedan är planen att börja jobba med en bok. Det skall bli riktigt spännande. Jag lär väl återkomma om detta när boken är färdig.
Nu tänkte jag ta en fika och bara slappna av…😊... tack för denna gång.
Added 2025-01-17 16:43 |
Read 488 times. |
Permalink
men. ögongodis. *myser*
/Samuel
(Just nu har jag huvudet fullt av Bauhaus estetik och politik och ser "less is more" i bilderna. Och ser också spåren av amerikanske arkitekten Moores inflytande, han introducerade att ha överstora siffror och bokstäver, en idé som snabbt spred sig i byggandet och inredandet ända till Årsta.)
"Over the hill" bryter sig ur sviten på ont och gott - sviten tappar i enhetlighet men avbrott kanske, jag är inte säker, göra gott. Jfr "comic relief" i Hollywoodfilmer.
1 (2022-09-04) är speciell på ett annat sätt, extremt välordnad upptill och så de i o f s strama diagonalerna nertill som jag ändå inte fattar vad de avbilder.
Bilden som heter (väldigt fyndigt av mig…😉) ”1”, alltså den med datumet 2022-09-04 är rätt kul, tycker jag, just på grund av det du skriver. Mötet mellan det stramt och begripliga och de där målade diagonalerna på asfalten nedanför, som är dekorativa, men också för mig helt obegripliga.
Sedan har vi det där med ”less is more”, jo, hela området hade den strama arkitekturen ganska genomgående. Jag tyckte det var lite kul att visa just det, som en påminnelse om hur stramt vacker (om du frågar mig) platsen en gång var, innan nedbrytningen började.
/Samuel
bilderna jag gillar som allra mest i det här inlägget är;
main junction, point of entry, chest och use for cover.
de gör sig oerhört bra ihop, dels pga den snåla färgskalan, dels pga kompositionen. jag tycker jättemycket om just de fyra tillsammans. jag tycker också väldigt mycket om industrial charm.
sen gillar jag förstås också det faktum att hela alltihopa är väldigt sammanhållet. jag har sagt det förut och säger det igen; jag hoppas verkligen att det blir en bok av detta, och om/när det blir, vill jag ha en. ^^
Absolut, det blir en bok, så småningom. Jag har en del material som inte är färdigt än, fast snart så kan jag börja koncentrera mig på den uppgiften…😊
/Samuel
men visst - det är ju dina bilder, så det är klart att du kan tona dem annorlunda.
fast jag tycker att du ska ha dem med. de är alldeles för bra för att låta bli. :)
Jag tror att mitt resonemang omkring sepiaton och sådär, kanske främst handlar om att jag har lite annan blick på hur jag tycker att bilder skall behandlas än jag hade 2012. Men vi får se, som sagt...;)
och visst ändrar man sätt att se och att redigera bilder över tid. jag vet inte hur du tänker om det, men jag är inte ett dugg främmande inför att presentera gamla bilder på ett nytt sätt, om det passar bättre med projektet. särskilt om de inte använts till något annat än möjligen att visas på mina egna sociala medier.
oavsett, så kommer det att bli fantastiskt. det ser ju vem som helst. :)